নিয়মীয়া বাৰ্তা
অসমৰ সৰ্বাধিক প্ৰচলিত দৈনিক বাতৰিকাকত

প্রকৃতি আৰু দর্শন

প্রকৃতি নামৰ সর্বব্যাপী সত্তাটোৰ উপলব্ধি প্রথমবাৰৰ বাবে মানুহে যিদিনা কৰিছিল, সেই বিশেষ মুহূর্তৰ পৰাই সম্ভৱতঃ মানুহ চিন্তাশীল প্রাণী ৰূপে পৰিগণিত হৈছিল৷ মানুহৰ চিন্তাৰ প্রথম পৰিচয় পোৱা গৈছিল বহির্জগৎ সম্বন্ধে উদ্ভৱ হোৱা প্রশ্ণসমূহৰ মাধ্যমে৷ এনে প্রশ্ণ কিন্তু এটা বা দুটা নাছিল৷ একে সময়তে শত–সহস্র প্রশ্ণই নতুনকৈ চিন্তা কৰিবলৈ শিকা প্রাণী–প্রজাতিটোৰ মনত তোলপাৰ লগাইছিল৷ প্রথমবাৰলৈ চিন্তা কৰিবলৈ লোৱাৰ মাদকতাই হয়তো সুকীয়া আছিল৷ আন প্রাণীসমূহেও সিবোৰৰ জানেন্দ্রিয়ৰ সহায়ত পূর্বৰে পৰা অনুভৱ কৰি অহা অৱয়ববিলাককে মানুহে নতুন ৰূপত বুজিবলৈ আৰম্ভ কৰিছিল৷ মানুহ নামৰ প্রাণী–প্রজাতিৰ উৎপত্তিৰ সেই আদিম ক্ষণৰে পৰা প্রকৃতি সন্দর্ভত উদ্ভৱ হোৱা প্রশ্ণৰ প্রৱাহ আজিও অব্যাহত আছে৷ প্রকৃতিৰ বিভিন্ন দৃষ্টিকোণৰ পৰা মানুহে নিৰন্তৰ অৱলোকন কৰি আহিছে৷ কিন্তু সেই জিজ্ঞাসাৰ আজিও অন্ত পৰা নাই৷ বৰং নিতৌ নৱ–দিগন্ত উন্মোচিত হোৱা আমি দেখিবলৈ পাইছোঁ৷ প্রথম অৱস্থাত মানুহে বোধ কৰোঁ এটা কথা অনুভৱ কৰা নাছিল যে মানুহ নিজেও এই প্রকৃতি–ৰাজ্যৰে অন্তর্গত এটা বিশেষ সত্তা৷ কিন্তু বিংশ শতাব্দীত জ্ঞান–বিস্ফোৰণৰ যুগ আৰম্ভ হোৱাৰ পাছত প্রকৃতি সন্দর্ভত মানুহৰ দৃষ্টিভংগীলৈ এক বিশাল পৰিৱর্তন অহাৰ কথাটো অনুভৱসাধ্য হৈ উঠিল, যেতিয়া বিজ্ঞানী নীল্ছ ব’ৰে অতি তাৎপর্যপূর্ণভাৱে মন্তব্য দাঙি ধৰিলে – প্রকৃতিৰ ৰংগমঞ্চত মানুহ কেৱল দর্শকেই নহয়, একে সময়তে তেওঁলোক অভিনেতাও৷
প্রকৃতিৰ চৰিত্র সম্বন্ধে যুকিয়াই ল’বলৈ মানুহক এক দীঘলীয়া সময়ৰ আৱশ্যক হৈছিল৷ সত্তা হিচাপে প্রকৃতি যদিও একক আৰু অনন্য, ইয়াৰ অভিব্যক্তি কিন্তু ভিন ভিন ৰূপত ঘটি আহিছে৷ প্রাচ্যৰ (মূলতঃ ভাৰতৰ) ‘প্রকৃতি’ৰ ধাৰণা আৰু পাশ্চাত্যৰ’Nature’-ৰ ধাৰণা অধিকাংশ ক্ষেত্রতে সাদৃশ্যপূর্ণ হ’লেও প্রকৃতি শব্দৰ তাৎপর্য’Nature’-ৰ তুলনাত বিশালতৰ বুলি ভবাৰ সপক্ষে অনেক যুক্তি আছে৷ পাশ্চাত্যৰ দেশসমূহত ভাৰতীয় প্রকৃতি শব্দৰ সমার্থক হিচাপে উদ্ভৱ হোৱা ‘নেচাৰ’ শব্দৰ নেপথ্যত এক জড়বাদী দর্শনৰ অস্তিত্ব সহজে অনুভূত হয়৷ কিন্তু তাৰ বিপৰীতে ভাৰতীয় চিন্তা–পৰম্পৰাত প্রকৃতি এক চৈতন্যবিশিষ্ট সত্তা ৰূপে পৰিগণিত হৈ আহিছে৷ অৱশ্যে তাৰ মাজতেMother Nature আৰু আমাৰ প্রকৃতিদেৱী শব্দ দুটাৰ অন্তর্নিহিত ঐক্য মন কৰিবলগীয়া৷ ভাৰতীয় চিন্তা–পৰম্পৰাত প্রকৃতি হৈছে সৃষ্টিৰ উপান্ত্য Penultimate) কাৰণ৷ প্রাচীন ভাৰতৰ চিন্তানায়কসকলৰ মতানুসৰি সৃষ্টি সংৰচনাৰ মাধ্যম ৰূপে সৃষ্টিকর্তাই প্রকৃতিক সৃষ্টি কৰি লৈছিল৷ ইয়াত প্রকৃতিৰ সমপর্যায়ৰ অপৰ সত্তাক ‘পুৰুষ’ নামেৰে জনা যায়৷ পুৰুষ আৰু প্রকৃতিৰ মিলনতহে জগতৰ দৃষ্টি–প্রক্রিয়া সম্পন্ন কৰাটো সম্ভৱপৰ৷ ভাৰতীয় দর্শন অনুসৰি পুৰুষ আৰু প্রকৃতি উভয়েই ‘সগুণ’৷ কিন্তু পুৰুষ আৰু প্রকৃতিৰো কাৰণ স্বৰূপ পৰমেশ্বৰ হৈছে ‘নির্গুণ’৷ অনুমান, জাগতিক উপমাৰ আধাৰতে পুৰুষ আৰু প্রকৃতিৰ ধাৰণা দুটাই গঢ় লৈ উঠিছে৷ সগুণ আৰু নির্গুণ শব্দ দুটাৰ অর্থ আমাৰ দৰে অনেকৰ বাবেই সহজবোধ্য নহয়৷ কিন্তু এটা কথা অনুভৱ কৰাত একো জটিলতাৰ উদ্ভৱ নহয় আৰু সেইটো হৈছে প্রকৃতি মানুহৰ দৰেই এক বুদ্ধিমান সত্তা৷ এতেকে মূলতঃ বুদ্ধিমত্তা যি সত্তাৰ এক অবিচ্ছেদ্য অংগ, সেই সত্তা সগুণ হোৱাটোত আচৰিত হ’বলগীয়া একো নাই৷ এনে বুদ্ধিমত্তা অবিহনে এই সূক্ষ্মাতিসূক্ষ্ম পৰিকল্পনাৰ অভিব্যক্তিৰে পূর্ণ এই মহাজগৎখনৰ অস্তিত্ব ভাবিব নোৱৰা কথা৷
আন এক দৃষ্টিকোণৰ পৰা বিষয়টো বিচাৰ কৰি চালে দেখা যায় যে প্রকৃতি হৈছে সৃষ্টিৰ সৈতে জড়িত সকলো স্বতঃস্ফূর্ততাৰ সমাহাৰ৷ এক সর্বশক্তিমান সৃষ্টিকর্তাৰ ধাৰণাটোৰ লগত পৰিকল্পনাৰ তত্ত্ব আৰু স্বতঃস্ফূর্ত সৃষ্টিৰ ধাৰণাটোৰ সৈতে প্রকৃতিৰ ধাৰণাটো সাঙোৰ খাই আছে৷ যিসকল জড়বাদী ব্যক্তিয়ে স্বতঃস্ফূর্ত সৃষ্টি প্রক্রিয়াত বিশ্বাস কৰে, সেইসকলে প্রকৃতি জগতৰ প্রতিটো প্রপঞ্চৰ বাবে প্রকৃতি নামৰ সত্তাটোৰ আশ্রয় লয়৷ এইক্ষেত্রত প্রকৃতি হৈছে স্বতঃস্ফূর্ততাৰ প্রতীক৷ উদাহৰণ স্বৰূপে টোকোৰা চৰাইবোৰক সুন্দৰকৈ নিজৰ বাহ সাজি ল’বলৈ কোনে শিকালে? উত্তৰ – প্রকৃতিয়ে৷ মানুহৰ বাবে অতিশয় অপকাৰী অতিবেঙুনী ৰশ্মি ভূপৃষ্ঠলৈ অহাত বাধা দিয়া অ’জন স্তৰ কোনে তৈয়াৰ কৰি দিলে? তাৰো উত্তৰ – প্রকৃতিয়ে৷ এনে ধৰণৰ অসংখ্য ৰহস্যাবৃত্ত বিষয়ৰ ব্যাখ্যা কৰিবলৈ নিতান্ত জড়বাদীজনেও প্রকৃতি শব্দৰ ওপৰত নির্ভৰ কৰা সততে দৃষ্টিগোচৰ হয়৷ বিজ্ঞান–জগতত স্বতঃস্ফূর্ততাৰ ব্যাখ্যা কৰিবৰ উদ্দেশ্যে এশ শতাংশই প্রকৃতিৰ ওপৰত নির্ভৰ কৰা সর্ববৃহৎ গৱেষণা–প্রকল্পটো হৈছে চালর্ছ ডাৰউইনৰ প্রাকৃতিক নির্বাচনৰ জৰিয়তে প্রজাতিৰ উৎপত্তিৰ তত্ত্ব৷ তেওঁৰ প্রজাতিৰ উৎপত্তি Origin of species) গ্রন্থত প্রকৃতিবিদ ডাৰউইনে জীৱ–জগতত ঘটি থকা ক্রমবিকাশ অথবা বিৱর্তনৰ প্রক্রিয়াটো এশ শতাংশই স্বতঃস্ফূর্তভাৱে সংঘটিত এক প্রপঞ্চ ৰূপে উত্থাপন কৰিছে৷ এই প্রসিদ্ধ গ্রন্থখনৰ প্রকৃতিবিদগৰাকীয়ে প্রাকৃতিক নির্বাচনৰ সমর্থনত যিবিলাক সৃষ্টি দাঙি ধৰিছে, সেইবোৰত পতিয়ন নোযোৱাৰ একো কাৰণেই থাকিব নোৱাৰে৷ কিন্তু কথা হৈছে, ডাৰউইনে তেওঁৰ জীৱনজোৰা প্রকল্পটোত জীৱ–জগতৰ প্রাকৃতিক প্রপঞ্চসমূহ পর্যবেক্ষণ কৰিলে ঠিকেই, পিছে প্রকৃতিৰ মৌলিক চৰিত্র সম্বন্ধে এক সামগ্রিক ধাৰণা আয়ত্ত কৰিবলৈ তেওঁ সমর্থ নহ’ল৷ ইয়াৰ গুৰিতে আছে বিজ্ঞানীগৰাকীৰ জড়বাদী বিচাৰধাৰা৷ কোৱা বাহুল্য, প্রকৃতিক এক চেতনাসম্পন্ন সত্তা হিচাপে অৱলোকন কৰিবলৈ তেওঁ কোনো সময়তে চেষ্টা নকৰিলে৷ সম্ভৱতঃ বৈজ্ঞানিক বিচাৰধাৰাৰ পৰিপন্থী বুলিয়েই তেওঁ ইয়াক পৰিহাৰ কৰি চলিলে৷ তদুপৰি ডাৰউইনৰ সমসাময়িক প্রকৃতিবিদসকলৰ সমস্ত মনোযোগ মূলতঃ জীৱ–জগতকে কেন্দ্রীভূত হৈ থকাটো বিশেষভাৱে মন কৰিবলগীয়া৷ চার্লছ লায়েলৰ নিচিনা এমুঠিমান ভূতত্ত্ববিদে ভূপৃষ্ঠৰ গঠন সম্বন্ধে অধ্যয়ন কৰিছিল যদিও এই অধ্যয়নৰ মূল উদ্দেশ্যও জীৱবিজ্ঞানৰ সৈতে সাঙোৰ খাই আছিল৷ সেই যুগত প্রাকৃতিক ইতিহাস নামৰ যিটো বিষয়ে জনসাধাৰণৰ দৃষ্টি আকর্ষণ কৰিবলৈ সমর্থ হৈছিল, তাৰ পৰিধিও ভূপৃষ্ঠতে সীমাবদ্ধ হৈ থকা যেন লাগে৷ এতেকে প্রকৃতিবিদ ৰূপে পৰিচিত শ্রেণীটোৱে সকলো সময়তে জীৱ–জগতৰ ৰহস্যসমূহতে নিজকে ব্যস্ত ৰখাটো প্রকট হৈ উঠিছিল৷ ফল স্বৰূপে প্রকৃতি সন্দর্ভত এক সামগ্রিকতাৰ যে অভাৱ ঘটিছিল, সেই কথাত সন্দেহৰ থল নাই৷
কিন্তু পৰৱর্তী কালত প্রকৃতি–ৰাজ্যই জীৱ আৰু জড় উভয়কে সামৰি লৈছিল৷ এলবার্ট আইনষ্টাইনৰ এষাৰ কথা এই সন্দর্ভত বিশেষভাৱে প্রণিধানযোগ্য৷ তেওঁ কৈছিল যে প্রকৃতিয়ে ইয়াৰ পুচ্ছভাগহে পর্যবেক্ষণৰ সুযোগ মানুহক দিছে৷ অর্থাৎ প্রাকৃতিক প্রপঞ্চৰাজিৰ এটা অতি ক্ষুদ্র অংশহে মানুহৰ দৃষ্টিগোচৰ হৈছে৷ লক্ষণীয়ভাৱে ডাৰউইন কিম্বা আইনষ্টাইনৰ সময়তকৈ বর্তমানৰ বৈজ্ঞানিক পর্যবেক্ষণৰ পৰিসৰ বহুগুণে প্রসাৰিত হৈছে৷ অৱশেষত ষ্টিফেন হকিঙৰ দৰে তাত্ত্বিক বিজ্ঞানীয়ে এক সুপৰিকল্পিত মহাবিশ্বৰ ধাৰণাটোও স্বীকাৰ কৰি লৈছে৷ পূর্বৰ একক মহাবিশ্বৰ Universe) পৰিৱর্তে বহু–মহাবিশ্বৰ Multiverse) ধাৰণা এটায়ো সবল ৰূপত আত্মপ্রকাশ কৰা দেখা গৈছে৷ তাৰ লগে লগে প্রকৃতি–ৰাজ্যৰ পৰিসৰো মৌলিক কণাৰ পর্যায়ৰ পৰা বহুব্রহ্মাণ্ডীয় পর্যায়লৈ সম্প্রসাৰিত হোৱাটো অতিশয় তাৎপর্যপূর্ণ৷ কিন্তু সাম্প্রতিক কালতো মহাবিজ্ঞানী আইনষ্টাইনৰ পূর্বোক্ত সেই প্রখ্যাত বাক্যটিৰ গুৰুত্ব অপৰিৱর্তিত হৈ ৰৈছে৷ অর্থাৎ প্রকৃতিৰ বিভিন্ন অভিব্যক্তিসমূহ মানুহৰ দৃষ্টিগোচৰ হৈছে ঠিকেই, কিন্তু প্রকৃতিৰ প্রকৃত ৰূপ আজিও বোধ–পৰিধিৰ বাহিৰত ৰৈ গৈছে৷ সেয়েহে মোৰ অনুমান, একমাত্র জড়বাদী বিচাৰধাৰাৰে প্রকৃতিৰ ৰহস্যভেদ কৰাটো কোনো কালেই সম্ভৱ হৈ নুঠিব৷
কার্য–কাৰণবাদ Cause and affect theory) দর্শনৰ অতিশয় মৌলিক তত্ত্বসমূহৰ অন্যতম৷ এই তত্ত্বৰ পৰিধি ব্রহ্মাণ্ডৰ সর্বত্র পৰিব্যাপ্ত৷ অর্থাৎ প্রতিটো কার্যৰ নেপথ্যত একোটা কাৰণৰ উপস্থিতি অনস্বীকার্য৷ কিন্তু চার্লছ ডাৰউইনে তেওঁৰ প্রসিদ্ধ তত্ত্বটোত জীৱৰ ক্রমবিকাশৰূপী প্রপঞ্চটো নিতান্ত বিশ্বাসযোগ্যভাৱে প্রতিষ্ঠা কৰিবলৈ সমর্থ হ’ল যদিও ই এটা পৰিপূর্ণ সত্যৰ অর্ধেকহে উন্মোচন কৰিলে৷ এইখিনিতে এটা কথা বিশেষভাৱে মন কৰিবলগীয়া যে জীৱৰ ক্রমবিকাশৰ সমস্ত প্রক্রিয়াটোত এটা পৰিৱর্তনৰ ইংগিত সর্বত্র বিদ্যমান৷ ইয়াৰ মাধ্যমে ব্যক্ত হৈছে এক উন্নততৰ পর্যায় লাভৰ বাসনা৷ জীৱৰ দেহত এই বিকাশৰ প্রক্রিয়া বিগত কোটি কোটি বছৰ ধৰি অব্যাহত আছে৷ কিন্তু এই প্রক্রিয়াই সম্পূর্ণ সত্যটোৰ অর্ধেকহে দাঙি ধৰিছে৷ ইয়াৰ অর্থ হ’ল, ডাৰউইনৰ তত্ত্বই কেৱল কার্য অংশটোহে বিৱেচনা কৰিলে, কিন্তু তাৰ কাৰণ অংশটো তেওঁ সযতনে এৰাই চলিলে৷ ফলত এটা পূর্ণাংগ তত্ত্ব কিম্বা সত্য সম্বন্ধে অৱগত হোৱাটো মানুহৰ পক্ষে সম্ভৱ হৈ নুঠিল৷
ইংৰাজীPhilosophy শব্দৰ অর্থ হৈছে মূলতঃ জ্ঞান–সম্পর্কীয় অধ্যয়ন৷ ভাৰতীয় ভাষাসমূহত ইয়াৰ প্রতিশব্দ হিচাপে ‘দর্শন’ শব্দটো গ্রহণ কৰা হৈছে যদিও পূর্বোক্ত ইংৰাজী শব্দটোৰ তুলনাত দর্শন শব্দৰ পৰিধি বিশালতৰ৷ কিয়নো দর্শন শব্দই কেৱল আমাৰ চর্মচকুৰে কৰা দর্শনকে নুবুজায়৷ এই শব্দৰ সৈতে ঘাইকৈ অন্তর্দৃষ্টিৰ সম্বন্ধহে অধিক৷ এনে অন্তর্দৃষ্টিৰ সহায়তহে মানুহে প্রকৃতিৰ অনেক গূঢ় ৰহস্য ভেদ কৰাটো সম্ভৱ হৈ আহিছে৷ গতিকে দর্শনৰ একমাত্র উদ্দেশ্য হৈছে মানুহক প্রকৃত সত্য সম্বন্ধে অৱগত কৰোৱাটো৷ সেয়ে জড়বাদী পর্যবেক্ষণলব্ধ জ্ঞান আৰু উদ্দাম ভাববাদী কল্পকথাবোৰতকৈ মানুহক সবাতোকৈ প্রয়োজনীয় বস্তুটো হৈছে শাণিত অন্তর্দৃৃষ্টি৷ চার্লছ ডাৰউইনে প্রকৃতি সম্বন্ধে যিখিনি সত্য উদ্ঘাটন কৰিবলৈ সমর্থ হ’ল, তাৰ মূলতে আছিল তেওঁৰ অসাধাৰণ অন্তর্দৃষ্টি৷ লগতে এই কথাও সত্য যে তেওঁ আৱিষ্কাৰ কৰা প্রখ্যাত তত্ত্বটোৰ যি আধাভাগ আন্ধাৰত থাকি গ’ল, তাৰ বাবেও দায়ী একেগৰাকী ব্যক্তিৰ অন্তর্দৃষ্টিৰ অসম্পূর্ণতা৷ ইয়াৰ বাবেই প্রকৃতি নামৰ পৰম সত্তাৰ চৈতন্যময় ৰূপটো দেখিও তেওঁ তাক অৱহেলা কৰিলে৷ সম্ভৱতঃ দর্শন আৰু পর্যবেক্ষণ আধাৰিত বিজ্ঞানৰ সহাৱস্থান সম্ভৱ নহয় বুলিয়েই তেওঁ বিৱেচনা কৰিলে৷ তথাপি এটা গূঢ় সত্যৰ অর্ধেক অংশ উদ্ধাৰ কৰাৰ কৃতিত্ব ডাৰউইনক প্রদান কৰাটোৱেই হ’ব ইতিবাচক দৃষ্টিভংগীৰ প্রকৃষ্ট উদাহৰণ৷
বিগত এক শতিকাৰ ভিতৰত মানুহৰ চিন্তা–জগতলৈ অনেক ইতিবাচক পৰিৱর্তন আহিছে৷ ধর্মৰ শিবিৰেই হওক অথবা বিজ্ঞানৰ শিবিৰেই হওক, কোনোটোৰ ক্ষেত্রতে মতান্ধতা বাঞ্ছনীয় নহয়৷ প্রকৃত সত্য উদ্ঘাটনৰ ক্ষেত্রত সর্বকালৰ সর্ববৃহৎ অন্তৰায় হৈছে মতান্ধতা৷ পাৰ হৈ যোৱা এক শতিকাৰ কালছোৱাত জড়বাদী আৰু ভাববাদী শিবিৰ দুটাই নিজ নিজ মতান্ধতা কিছু হ’লেও পৰিহাৰ কৰিবলৈ প্রস্তুত হোৱাৰ লক্ষণ ফুটি উঠিছে৷ এনে সংস্কাৰমুক্ত বিচাৰধাৰা অব্যাহত থাকিলে অদূৰ ভৱিষ্যতে প্রকৃতিৰ প্রকৃত ৰূপটো মানুহৰ দৃষ্টিৰ পৰিসৰলৈ আহিব বুলি আশা কৰিব পাৰি৷

You might also like