বিশেষ বাৰ্তা, ১৯ মেঃ অযোধ্যাত মছজিদ নিৰ্মাণৰ পৰিকল্পনাত অনুমোদনৰ বাবে অযোধ্যা উন্নয়ন কৰ্তৃপক্ষক প্ৰতিবেদন দাখিল কৰিবলৈ ওলাইছে ভাৰত-ইছলামিক কালচাৰ ফাউণ্ডেচনে। ইয়াৰ পূৰ্বে এই ফাউণ্ডেচনে এডিএৰ পৰা উন্নয়নমূলক চাৰ্জ সম্পূৰ্ণৰূপে মুক্ত কৰাৰ পৰিকল্পনা কৰিছে। যাৰ সম্পূৰ্ণ সবিশেষ ইউ পি চৰকাৰক গতাই দিব। ইণ্ডো-ইছলামিক কালচাৰ ফাউণ্ডেশ্যন হৈছে চুন্নী কেন্দ্ৰীয় ৱাকফ ব’ৰ্ডৰ দ্বাৰা গঠন কৰা এখন সমিতি। মছজিদৰ পৰিকল্পনাৰ চূড়ান্ত অনুমোদন লাভ কৰিবলৈ আই আই চি এফে শ্ৰম আৰু উন্নয়ন কৰ হিচাপে প্ৰায় ১০-১২ কোটি টকা জমা কৰিব লাগিব। ক্ৰাউডফাণ্ডিঙৰ জৰিয়তে এই পৰ্যন্ত ফাউণ্ডেচনে মছজিদৰ বাবে প্ৰায় ৫০ লাখ টকাহে সংগ্ৰহ কৰিবলৈ সক্ষম হৈছে। আই আই চি এফৰ এজন বিষয়াই জনাইছে যে মছজিদটোৰ বাবে ধন সংগ্ৰহ বন্ধ হৈ গৈছে, ইয়াৰ নিৰ্মাণৰ বাটত অহৰহ বাধা আহি আছে। প্ৰকাশিত তথ্য অনুসৰি আই আই চি এফৰ সম্পাদক অথৰ হুছেইন ছিদ্দিকীয়ে কয় যে কমিটীখন ৰাজ্য চৰকাৰৰ প্ৰতি কৃতজ্ঞ। ৰাজ্য চৰকাৰে সেই অঞ্চলৰ ভূমি নিয়ম সলনি কৰিছে। ইয়াৰ বাবেই মছজিদটোৰ পৰিকল্পনা কৰা হৈছে। এতিয়া প্ৰক্ৰিয়াটো আমাৰ বাবে সহজ হৈ পৰিছে। অথৰ হুছেইন ছিদ্দিকীয়ে কয় যে যোৱা মাহত মানচিত্ৰখনৰ চূড়ান্ত অনুমোদনৰ বাবে আবেদন কৰাৰ প্ৰস্তুতি চলি আছে। ইয়াৰ বাবে যেতিয়া এ ডি এৰ সৈতে যোগাযোগ কৰা হৈছিল তেতিয়া কোৱা হৈছিল যে উন্নয়ন আৰু শ্ৰম কৰ হিচাপে কিছু ধন জমা কৰিব লাগিব। সোধাত গম পোৱা গ’ল যে কেইবা কোটি টকাৰ পৰিমাণ জমা কৰিব লাগিব। বৰ্তমান সময়ত ফাউণ্ডেশ্যনৰ বাবে বেছি টকা নাই। সেয়ে উন্নয়নৰ মাচুল ৰেহাই দিবলৈ ৰাজ্য চৰকাৰক অনুৰোধ জনোৱাৰ সিদ্ধান্ত লোৱা হৈছে। ইয়াৰ বাবে ফাউণ্ডেশ্যনৰ সভাপতিৰ হৈ ৰাজ্যৰ বিষয়াসকললৈ এখন পত্ৰ প্ৰেৰণ কৰা হ’ব। এডিএৰ এজন জ্যেষ্ঠ বিষয়াই কয়, “মছজিদৰ মানচিত্ৰখন আইআইচিএফ কৰ্তৃপক্ষৰ অনুমোদনৰ বাবে জমা দিয়াৰ লগে লগে আমাৰ চফটৱেৰে এটা ফৰ্ম সৃষ্টি কৰিব। এই প্ৰ-পত্ৰত উন্নয়ন কৰ (মুঠ প্ৰকল্প ব্যয়ৰ ২-৩%) আৰু শ্ৰম চেছ (প্ৰকল্পৰ খৰচৰ ১%) জমা কৰাৰ বিৱৰণ থাকিব। আই আই এফ চিৰ তথ্য অনুসৰি তিনি পৰ্যায়ৰ মছজিদ প্ৰকল্পৰ মুঠ ব্যয় প্ৰায় ৩০০ কোটি টকা। এই কমপ্লেক্সটো ৪৫০০ বৰ্গমিটাৰত বিস্তৃত। ইয়াত চিকিৎসালয়, কমিউনিটি পাকঘৰ আৰু পুথিভঁৰাল আৰু গৱেষণা কেন্দ্ৰ আছে। ১৮৫৭ চনত ব্ৰিটিছৰ বিৰুদ্ধে স্বাধীনতা সংগ্ৰামত অংশগ্ৰহণ কৰা স্বাধীনতা সংগ্ৰামী মৌলৱী আহমদুল্লাহ শ্বাহৰ নামত এই গৱেষণা কেন্দ্ৰটো উৎসৰ্গিত কৰা হৈছে। মছজিদৰ বিন্যাসৰ ডিজাইন কৰিছে অধ্যাপক এছ এম আখতাৰে। খবৰ অনুসৰি এডিএই আইআইচিএফে আবেদন কৰিলে ২৪ ঘণ্টাৰ ভিতৰত মছজিদৰ পৰিকল্পনাত অনুমোদন দিবলৈ কৰ্তৃপক্ষ সাজু বুলি কোৱা বুলি জানিব পৰা গৈছে। ২০১৯ চনৰ নৱেম্বৰ মাহত উচ্চতম ন্যায়ালয়ে অযোধ্যাত মন্দিৰ নিৰ্মাণৰ অনুমতি দিছিল। উচ্চতম ন্যায়ালয়ে ১০০০ৰো অধিক পৃষ্ঠাৰ নিৰ্দেশ দিছিল। য’ত শীৰ্ষ আদালতে কেন্দ্ৰ বা ৰাজ্যক অযোধ্যাৰ পাঁচ একৰ মাটি চুন্নী কেন্দ্ৰীয় ৱাকফ ব’ৰ্ডক মছজিদ নিৰ্মাণৰ বাবে আবণ্টন দিবলৈও নিৰ্দেশ দিছিল। মন্দিৰৰ সমান্তৰালকৈ মছজিদ নিৰ্মাণৰ ক্ষেত্ৰত সুবিধা প্ৰদান কৰিবলৈ কেন্দ্ৰ আৰু ৰাজ্য দুয়োখন চৰকাৰকে বিশেষভাৱে অনুৰোধ জনাইছিল আদালতে। বৰ্তমান অযোধ্যাৰ ৰাম মন্দিৰৰ ৫০ শতাংশতকৈও অধিক কাম সম্পূৰ্ণ হৈছে। ২০২৪ চনৰ ১৪ জানুৱাৰীত ‘প্ৰাণ প্ৰতিষ্ঠা’ অনুষ্ঠিত হ’ব বুলিও কৰ্তৃপক্ষই ঘোষণা কৰিছে। বিশ্ব হিন্দু পৰিষদ আৰু অযোধ্যা মন্দিৰ ট্ৰাষ্টে নতুন মন্দিৰৰ বাবে ৩৫০০ কোটিৰো অধিক ধন সংগ্ৰহ কৰিছে। অযোধ্যা চহৰৰ পৰা ২৫ কিলোমিটাৰ নিলগত ধনীপুৰত নিৰ্মাণ হ’ব মছজিদ। কিন্তু এই কামত বহুতো বাধাৰ সন্মুখলৈ আহিছে। আই আই এফ চিৰ এজন সদস্যই নাম প্ৰকাশ নকৰাৰ চৰ্তত কয়, ‘আমি জানো যে এই দেশত মছজিদ আৰু মন্দিৰৰ কোনো মিল নাই কিন্তু আমি নাজানিছিলো যে আমাৰ বাবে কামবোৰ ইমান কঠিন হ’ব। যোৱা চাৰে তিনি বছৰত মছজিদটোৰ বাবে একো হোৱা নাই বুলিও তেওঁ কয়। ভূমিৰ নিয়ম আৰু কৰ আৰু বিভিন্ন বিভাগৰ এন অ’ চিৰ প্ৰ-পত্ৰ পলম হৈছে। এইবোৰ কথাই আমাক বহুত অশান্তি দিছে। ২০২২ চনৰ ডিচেম্বৰ মাহলৈকে ট্ৰাষ্টে অযোধ্যাত ৰাম মন্দিৰ নিৰ্মাণৰ বাবে ৫৫০০ কোটি টকাৰ অনুদান সংগ্ৰহ কৰিছিল। শ্ৰী ৰাম জন্মভূমি তীৰ্থ ক্ষেত্ৰ ট্ৰাষ্টে জনোৱা মতে, এই পৰ্যন্ত সংগ্ৰহ কৰা ধনৰ ৩৪০০ কোটি টকা চলিত বৰ্ষৰ ১৫ জানুৱাৰীৰ পৰা ২৭ ফেব্ৰুৱাৰীৰ ভিতৰত এক বিশেষ অভিযানৰ সময়ত দান কৰা হৈছে। তেওঁ কয় যে ৰাম মন্দিৰ নিৰ্মাণৰ বাবে ৰাইজে সম্পূৰ্ণ হৃদয়েৰে দান দিছে। ট্ৰাষ্টৰ কাৰ্যালয় পৰিচালনা কৰা আৰ এছ এছৰ সদস্য প্ৰকাশ গুপ্তাই অযোধ্যাত সাংবাদিকৰ আগত কয় যে, ‘দাতাসকলৰ ভক্তি ইমানেই গভীৰ যে মহামাৰীয়ে সমগ্ৰ দেশক স্তব্ধ কৰি তুলিলেও তেওঁলোকে আমাৰ একাউণ্টলৈ ধন প্ৰেৰণ কৰি থাকিল। এক শতিকাৰো অধিক সময় ধৰি চলি আহিছে অযোধ্যা বিবাদ। এই বিবাদ ভাৰতৰ অন্যতম কুটিল আদালতৰ গোচৰ আছিল আৰু এই বিষয়টোৱে ভাৰতৰ সমগ্ৰ ৰাজনৈতিক বক্তৃতা সলনি কৰি পেলাইছে। হিন্দুসকলে অযোধ্যা ভগৱান ৰামৰ জন্মস্থান বুলি বিশ্বাস কৰে। মুছলমানসকলে কয় যে ভগৱান ৰামৰ জন্মস্থান বুলি কোৱা ঠাইখনত তেওঁলোকে প্ৰজন্মৰ পিছত প্ৰজন্ম ধৰি নামাজ আগবঢ়াই আহিছে। উচ্চতম ন্যায়ালয়ে ২০১৯ চনত ৰায় দিছিল যে এই মাটিখিনি হিন্দুক মন্দিৰ নিৰ্মাণৰ বাবে দিব লাগে। হিন্দু ধৰ্ম ভাৰতৰ সংখ্যাগৰিষ্ঠ ধৰ্ম। এই ধৰ্ম ৪০০০ বছৰতকৈও অধিক পুৰণি বুলি বিশ্বাস কৰা হয়। ত্ৰয়োদশ শতিকাৰ আৰম্ভণিতে ভাৰতৰ প্ৰথম ইছলামিক বংশ প্ৰতিষ্ঠা হৈছিল। এই বিবাদৰ কেন্দ্ৰবিন্দু হৈছে ১৯৯২ চনত ভাঙি পেলোৱা ১৬ শতিকাৰ মছজিদ।বহু হিন্দুৰ মতে বাবৰি মছজিদটো প্ৰকৃততে মুছলমান আক্ৰমণকাৰীয়ে ভাঙি পেলোৱা হিন্দু মন্দিৰৰ ধ্বংসাৱশেষৰ ওপৰত নিৰ্মাণ কৰা হৈছিল। মুছলমানসকলে কয় যে ১৯৪৯ চনৰ ডিচেম্বৰ মাহলৈকে তেওঁ মছজিদত নামাজ আদায় কৰিছিল। এই সময়ছোৱাত যেতিয়া একাংশ হিন্দুৱে মছজিদত ৰামৰ প্ৰতিমা ৰাখিছিল আৰু মূৰ্তিবোৰ পূজা কৰিবলৈ আৰম্ভ কৰিছিল। দুয়ো ধৰ্মৰ মানুহ কেইবাবাৰো দৰবাৰলৈ গৈছিল। এই বিশেষ গোচৰটোত তিনিটা মূল দল আছিল – হিন্দু মহাসভা, নিৰ্মোহী আখৰা আৰু চুন্নী ৱাকফ ব’ৰ্ড। ২০১০ চনৰ ছেপ্টেম্বৰ মাহত এলাহাবাদ উচ্চ ন্যায়ালয়ে ৰায় দিছিল যে ২.৭৭ একৰ বিবাদিত ভূমি সমানে তিনিটা ভাগত বিভক্ত কৰা হ’ব। য’ত মুছলমান সম্প্ৰদায়ে এক তৃতীয়াংশ, হিন্দু মহাসভাই এক তৃতীয়াংশ আৰু নিৰ্মোহী আখৰা পন্থাই বাকী অংশৰ ওপৰত নিয়ন্ত্ৰণ লাভ কৰিব লাগে। এসময়ত মছজিদ থকা মূল বিতৰ্কিত স্থানটো হিন্দুসকলক দিয়া হৈছিল। ৰায়দানত তিনিটা ডাঙৰ পৰ্যবেক্ষণো কৰা হৈছিল। প্ৰথমে বিতৰ্কিত স্থান আছিল ভগৱান ৰামৰ জন্মস্থান, বাবৰি মছজিদটো হিন্দু মন্দিৰ ভাঙি পেলোৱাৰ পিছত নিৰ্মাণ কৰা হৈছিল, তৃতীয়তে ইছলামৰ নীতি অনুসৰি নিৰ্মাণ কৰা হোৱা নাছিল। ২০১১ চনত উচ্চতম ন্যায়ালয়ে এই সিদ্ধান্ত স্থগিত ৰাখিছিল। আচলতে সেই সময়ত হিন্দু আৰু মুছলমান দুয়োটা দলে এই সিদ্ধান্তৰ বিৰুদ্ধে আবেদন জনাইছিল। ইয়াৰ পিছতে ২০১৯ চনৰ ৯ নৱেম্বৰত উচ্চতম ন্যায়ালয়ে ভাৰতীয় প্ৰত্নতাত্ত্বিক জৰীপৰ প্ৰতিবেদনৰ উদ্ধৃতি দি অট্টালিকাৰ অৱশিষ্ট ইছলামিক নহয় বুলি প্ৰমাণ হিচাপে প্ৰকাশ কৰে। উচ্চতম ন্যায়ালয়ে ৰায়দানত কয় যে বিবাদিত ভূমি হিন্দুক ভগৱান ৰাম মন্দিৰৰ বাবে দিব লাগে, আনহাতে মুছলমানক অন্য ঠাইত মছজিদ নিৰ্মাণৰ বাবে মাটি দিয়া হ’ব। ইয়াৰ পিছত আদালতে ফেডাৰেল চৰকাৰক মন্দিৰটো নিৰ্মাণৰ পৰিচালনা আৰু তদাৰকীৰ বাবে এটা ট্ৰাষ্ট গঠন কৰিবলৈ নিৰ্দেশ দিয়ে। অৱশ্যে বাবৰি মছজিদ ভাঙি পেলোৱাটো আইনৰ শাসনৰ বিৰোধী বুলি উল্লেখ কৰে আদালতে। এই ৰায়ৰ বিৰুদ্ধে আপীল নকৰে বুলি উল্লেখ কৰিছে মূল মুছলমান গোটটোৱে।